Ulubione drzewo Wojciecha Młynarskiego to leszczyna, która zajmuje szczególne miejsce w jego twórczości i życiu. W swojej piosence „Moje ulubione drzewo” Młynarski wyraża swoją miłość do tego drzewa, porównując je do ludzkiej wytrwałości i odporności.
Dane osobowe | Informacje |
---|---|
Imię i nazwisko | Wojciech Młynarski |
Data urodzenia | 26 marca 1941 |
Data śmierci | 15 marca 2017 |
Zawód | Piosenkarz, autor tekstów, poeta |
Znane utwory | „Moje ulubione drzewo”, „Jesteśmy na wczasach”, „Nie ma jak u mamy” |
Nagrody | Nagroda Literacka m.st. Warszawy (2008) |
Link do źródła | Spotify |
Wojciech Młynarski i jego fascynacja leszczyną
Wojciech Młynarski, znany polski piosenkarz, autor tekstów i poeta, w swojej twórczości często nawiązywał do natury. Jego piosenka „Moje ulubione drzewo” jest hołdem dla leszczyny, drzewa, które symbolizuje wytrwałość i elastyczność. W utworze tym Młynarski opisuje, jak leszczyna potrafi się odginać pod naciskiem, ale zawsze wraca do swojej pierwotnej formy.
Symbolika leszczyny w twórczości Młynarskiego
Leszczyna w piosence Młynarskiego jest metaforą ludzkiej siły i wytrwałości. W utworze „Moje ulubione drzewo” artysta śpiewa:
„Jak ją za mocno przygiąć w lewo, To w prawo się odgina,
A jak za mocno przygiąć w prawo, To w lewo bije z wprawą,
A stara sosna szumi radosna: Brawo, brawo!”
To pokazuje, że mimo trudności, które napotykamy w życiu, zawsze możemy wrócić do swojej formy i znaleźć wewnętrzną siłę do dalszej walki.
Leszczyna jako symbol w życiu Młynarskiego
Leszczyna była dla Młynarskiego nie tylko ulubionym drzewem, ale także symbolem jego własnej wytrwałości. W tekście piosenki artysta odnosi się do osobistych doświadczeń, wspominając chwile spędzone nad jeziorem Wigry i inne miejsca, które miały dla niego szczególne znaczenie.
Historia piosenki „Moje ulubione drzewo”
Piosenka „Moje ulubione drzewo” została napisana przez Wojciecha Młynarskiego i stała się jednym z jego najbardziej znanych utworów. W niej artysta opowiada o swoich przeżyciach i miłości do natury. Piosenka ta jest nie tylko hołdem dla leszczyny, ale także refleksją nad życiem i jego trudnościami.
Znaczenie leszczyny w kulturze polskiej
Leszczyna jest ważnym elementem polskiego krajobrazu i kultury. W literaturze i sztuce często pojawia się jako symbol mądrości i siły. W twórczości Młynarskiego leszczyna nabiera dodatkowego znaczenia, stając się metaforą ludzkiej wytrwałości i odporności na przeciwności losu.
Wojciech Młynarski i jego dziedzictwo
Wojciech Młynarski pozostawił po sobie bogate dziedzictwo artystyczne. Jego piosenki i teksty są wciąż żywe w polskiej kulturze, a jego miłość do natury, w tym szczególnie do leszczyny, jest nadal inspiracją dla wielu osób. Jego twórczość pokazuje, jak ważne jest, aby czerpać siłę z otaczającej nas przyrody i nie poddawać się w obliczu trudności.
Wojciech Młynarski, Lista Najlepszych Piosenek Wszech Czasów!
Lista Najlepszych Piosenek Wojciecha Młynarskiego zawiera jego najbardziej kultowe utwory, które zdobyły serca fanów na przestrzeni lat. Wojciech Młynarski, znany z niezwykle bogatego dorobku muzycznego, pozostawił po sobie piosenki, które do dziś cieszą się ogromną popularnością.
Żniwna dziewczyna
„Żniwna dziewczyna” to jedna z najbardziej znanych piosenek Młynarskiego. Pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Utwór ten jest przykładem na to, jak artysta potrafił łączyć poetyckie teksty z melodyjną muzyką.
Niedziela na Głównym
„Niedziela na Głównym” również pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to jeden z tych utworów, który od razu wpada w ucho i zostaje w pamięci słuchaczy na długo.
Nie ma jak u mamy
Jednym z największych hitów Młynarskiego jest piosenka „Nie ma jak u mamy”. Pochodzi z albumu „Obiad rodziny” z 1970 roku. Ta piosenka stała się swoistym hymnem rodzinnych spotkań i do dziś jest śpiewana na wielu domowych imprezach.
Tytuł Piosenki | Rok Wydania | Album | Gatunek | Opis |
---|---|---|---|---|
Żniwna dziewczyna | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Opowiada o urokach wiejskiego życia i pięknie natury. |
Niedziela na Głównym | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Refleksyjna piosenka o życiu i codziennych troskach. |
Nie ma jak u mamy | 1970 | Obiad rodziny | Ballada | Wzruszająca ballada o miłości do matki i domu rodzinnego. |
W co się bawić | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Humorystyczna piosenka o dylematach codziennego życia. |
Jesteśmy na wczasach | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Opowiada o wakacyjnych przygodach i relaksie. |
Taka piosenka, taka ballada | 1970 | Obiad rodziny | Ballada | Romantyczna ballada o miłości i tęsknocie. |
Ballada o Dwóch Koniach | 1986 | Młynarski w Ateneum. Recital 86′ (Live) |
Tytuł Piosenki | Rok Wydania | Album | Gatunek | Opis |
---|---|---|---|---|
Ballada o Dwóch Koniach | 1986 | Młynarski w Ateneum. Recital 86′ (Live) | Ballada | Piosenka opowiadająca historię dwóch koni, symbolizująca różne ścieżki życiowe. |
Absolutnie | 1980 | Szajba | Muzyka rozrywkowa | Refleksyjna piosenka o absolutnych wartościach i postawach życiowych. |
Dziewczyny, bądźcie dla nas dobre na wiosnę | 1968 | Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę | Muzyka rozrywkowa | Wesoła i lekka piosenka zachęcająca do cieszenia się wiosną i życiem. |
Polska miłość | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Ballada | Romantyczna ballada o miłości w polskim kontekście kulturowym. |
Przyjdzie walec i wyrówna | 1971 | Rectial ’71 | Muzyka rozrywkowa | Piosenka o życiowych problemach i nieprzewidywalnych sytuacjach. |
Róbmy swoje | 1986 | Młynarski w Ateneum. Recital 86′ (Live) | Muzyka rozrywkowa | Piosenka motywacyjna, zachęcająca do realizowania swoich pasji i marzeń. |
Po Co Babcię Denerwować | 1986 | Młynarski w Ateneum. Recital 86′ (Live) | Muzyka rozrywkowa | Humorystyczna piosenka o relacjach rodzinnych i codziennych sytuacjach. |
Światowe życie | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Piosenka o marzeniach i ambicjach życiowych. |
Gdzie Orawa i gdzie Spisz | 1971 | Rectial ’71 | Muzyka rozrywkowa | Refleksyjna piosenka o miejscach i podróżach w życiu. |
Och, ty w życiu | 1966 | Śpiewa swoje piosenki | Muzyka rozrywkowa | Piosenka o miłości, życiu i codziennych zmaganiach. |
W co się bawić
Piosenka „W co się bawić” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Utwór ten jest dowodem na to, jak Młynarski potrafił z humorem i ironią opisywać codzienne problemy i radości życia.
Jesteśmy na wczasach
„Jesteśmy na wczasach” to kolejna piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Utwór ten stał się hitem wakacyjnych wyjazdów i jest śpiewany do dziś na wielu ogniskach i imprezach plenerowych.
Taka piosenka, taka ballada
„Taka piosenka, taka ballada” pochodzi z albumu „Obiad rodziny” z 1970 roku. Jest to jedna z tych ballad, które pokazują wrażliwość i talent Młynarskiego do tworzenia nastrojowych i emocjonalnych utworów.
Ballada o Dwóch Koniach
„Ballada o Dwóch Koniach” to piosenka z recitalu „Młynarski w Ateneum. Recital 86′” z 1986 roku. Ta ballada jest przykładem na to, jak artysta potrafił opowiadać historie przez muzykę, wzbogacając je o głębokie i refleksyjne teksty.
Absolutnie
„Absolutnie” pochodzi z albumu „Szajba” z 1980 roku. Ten utwór pokazuje inną stronę Młynarskiego – jego zdolność do tworzenia bardziej dynamicznych i energicznych piosenek.
Dziewczyny, bądźcie dla nas dobre na wiosnę
„Dziewczyny, bądźcie dla nas dobre na wiosnę” to piosenka z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Jest to utwór, który doskonale oddaje atmosferę wiosennej beztroski i młodzieńczej energii.
Ballada o trzech trubadurach
„Ballada o trzech trubadurach” to kolejna piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Ta ballada pokazuje talent Młynarskiego do tworzenia epickich i opowieściowych utworów, które angażują słuchacza od pierwszych taktów.
Polska miłość
„Polska miłość” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to piosenka, która ukazuje romantyczną i nostalgiczna stronę Młynarskiego, z tekstem pełnym emocji i głębokiej refleksji.
Przyjdzie walec i wyrówna
„Przyjdzie walec i wyrówna” to piosenka z recitalu „Rectial ’71” z 1971 roku. Ten utwór jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć muzykę z ostrą i celową krytyką społeczną.
Róbmy Swoje
„Róbmy Swoje” pochodzi z recitalu „Młynarski w Ateneum. Recital 86′” z 1986 roku. Jest to utwór, który zachęca do działania i podążania własną drogą, niezależnie od przeciwności losu.
Po Co Babcię Denerwować
„Po Co Babcię Denerwować” to kolejna piosenka z recitalu „Młynarski w Ateneum. Recital 86′” z 1986 roku. Utwór ten pokazuje humorystyczną i lekko ironiczną stronę Młynarskiego.
Światowe życie
„Światowe życie” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak artysta potrafił z ironią i humorem komentować codzienne życie.
Gdzie Orawa i gdzie Spisz
„Gdzie Orawa i gdzie Spisz” to piosenka z recitalu „Rectial ’71” z 1971 roku. Jest to utwór, który ukazuje głęboką miłość Młynarskiego do polskich krajobrazów i tradycji.
Och, ty w życiu
„Och, ty w życiu” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to jedna z tych piosenek, które pokazują, jak Młynarski potrafił łączyć prostotę z głęboką emocjonalnością.
Po prostu wyjedź w Bieszczady
„Po prostu wyjedź w Bieszczady” to piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Ten utwór jest zachętą do ucieczki od miejskiego zgiełku i odnalezienia spokoju w naturze.
Lubię wrony
„Lubię wrony” pochodzi z albumu „Obiad rodziny” z 1970 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.
Czas miłości
„Czas miłości” to piosenka z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Jest to utwór, który ukazuje romantyczną i refleksyjną stronę Młynarskiego.
Ballada o romansach
„Ballada o romansach” pochodzi z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Ta ballada jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił opowiadać o miłości w sposób pełen wdzięku i nostalgii.
Przedostatni walc
„Przedostatni walc” to piosenka z albumu „Obiad rodziny” z 1970 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne emocji kompozycje.
Bynajmniej
„Bynajmniej” pochodzi z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Trochę miejsca
„Trochę miejsca” to piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak artysta potrafił łączyć poetyckie teksty z melodyjną muzyką.
Ballada o dzikim zachodzie
„Ballada o dzikim zachodzie” pochodzi z albumu „Obiad rodziny” z 1970 roku. Ta ballada pokazuje talent Młynarskiego do tworzenia epickich i opowieściowych utworów.
Nie Mam Jasności w Temacie Marioli
„Nie Mam Jasności w Temacie Marioli” to piosenka z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Dziewczyny, bądźcie dla nas dobre na wiosnę
„Dziewczyny, bądźcie dla nas dobre na wiosnę” to piosenka z albumu „Jesteśmy na wczasach (Na żywo 2001)” z 2015 roku. Ten utwór jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne energii kompozycje.
Tupot białych mew
„Tupot białych mew” pochodzi z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie teksty z melodyjną muzyką.
Ballada o siedmiu nożach
„Ballada o siedmiu nożach” to piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Ta ballada pokazuje talent Młynarskiego do tworzenia epickich i opowieściowych utworów.
Nie umiałem tak ładnie
„Nie umiałem tak ładnie” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to jedna z tych piosenek, które pokazują, jak Młynarski potrafił łączyć prostotę z głęboką emocjonalnością.
Kartoflanka
„Kartoflanka” to piosenka z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Jest to utwór, który pokazuje humorystyczną i lekko ironiczną stronę Młynarskiego.
Żorżyk
„Żorżyk” pochodzi z albumu „Śpiewa swoje piosenki” z 1966 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.
Co by tu jeszcze…
„Co by tu jeszcze…” to piosenka z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Daj „des”
„Daj „des”” pochodzi z albumu „Jesteśmy na wczasach (Na żywo 2001)” z 2015 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne energii kompozycje.
Ile Ja Dopłacam
„Ile Ja Dopłacam” to piosenka z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Jest jeszcze panna Hela
„Jest jeszcze panna Hela” pochodzi z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.
Zdzisio po latach
„Zdzisio po latach” to piosenka z albumu „Zamknięty rozdział: Closed chapter” z 2003 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne emocji kompozycje.
Bezczelny Kaliski
„Bezczelny Kaliski” to piosenka z albumu „Piosenka Starych Kochanków”. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Piosenka Starych Kochanków
„Piosenka Starych Kochanków” pochodzi z albumu „Czterdziecha” z 2004 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.
Jesienny Pan
„Jesienny Pan” to piosenka z albumu „W moim magicznym domu – złota kolekcja” z 1998 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne emocji kompozycje.
Zapowiedź
„Zapowiedź” pochodzi z albumu „Zamknięty rozdział: Closed chapter” z 2003 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.
Kolejna jesień
„Kolejna jesień” to piosenka z albumu „Czterdziecha” z 2004 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne emocji kompozycje.
Jeśli znajdę taką żonę
„Jeśli znajdę taką żonę” pochodzi z albumu „Rectial ’71” z 1971 roku. Ta piosenka jest przykładem na to, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Przedostatni walc
„Przedostatni walc” to piosenka z albumu „Jesteśmy na wczasach (Na żywo 2001)” z 2015 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne energii kompozycje.
Nie Wycofuj Się
„Nie Wycofuj Się” pochodzi z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Ballada o malinach
„Ballada o malinach” to piosenka z albumu „Rectial ’71” z 1971 roku. Ta ballada pokazuje talent Młynarskiego do tworzenia epickich i opowieściowych utworów.
W nieciekawych czasach
„W nieciekawych czasach” pochodzi z albumu „Prawie całość” z 2001 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Ballada o torreadorze
„Ballada o torreadorze” to piosenka z albumu „Dziewczyny bądźcie dla nas dobre na wiosnę” z 1968 roku. Ta ballada pokazuje talent Młynarskiego do tworzenia epickich i opowieściowych utworów.
Jeszcze w zielone gramy
„Jeszcze w zielone gramy” pochodzi z albumu „Absolutnie – Złota kolekcja” z 2000 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił tworzyć melodyjne i pełne emocji kompozycje.
W Szkole Wolności
„W Szkole Wolności” to piosenka z albumu „Czterdziecha” z 2004 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć humor z głęboką refleksją.
Podchodzą mnie wolne numery
„Podchodzą mnie wolne numery” pochodzi z recitalu „Rectial ’71” z 1971 roku. Jest to utwór, który pokazuje, jak Młynarski potrafił łączyć poetyckie obrazy z codziennymi obserwacjami.